Gniew

Regularnie czytuję krótkie teksty Tomasza S. Markiewki na jego społecznościowej stronie (czasem również te nieco dłuższe w Nowym Obywatelu), cenię sobie jego obserwacje i uwagi, dlatego postanowiłem sięgnąć wreszcie po dłuższą formę jego autorstwa. Byłem chwilę po skończeniu Wyjścia awaryjnego Rafała Matyi, dlatego pomyślałem, że te dwie książki będą się ze sobą dobrze uzupełniały (o Wyjściu awaryjnym być może coś tu jeszcze kiedyś napiszę).

Trafiło na Gniew, czyli jedno z najświeższych dzieł T. S. Markiewki -- książkę wydaną w trudnym, pandemicznym 2020 roku przez Wydawnictwo Czarne. Autor wrzucił informację o niej na swoją stronę 20 maja (pamiętamy, gdzie wtedy byliśmy i co przede wszystkim zajmowało nam wówczas głowę...), być może dlatego książka przeszła praktycznie niezauważona (a przynajmniej ja odnoszę takie wrażenie).

Jeżeli miałbym napisać o tej książce jedynie dwa zdania, najpewniej podpisałbym się w miarę pewną ręką pod dwuzdaniową notatką Lamii (lamijki) na Goodreads:

To dobra książka, z tym, że nie znalazłam w niej nic nowego, inspirującego. Pokiwałam nad nią wiele razy głową, uśmiałam się nad fragmentem o lewicowości PO i PiS, połknęłam za jednym posiedzeniem.

Co prawda głową kiwałem w innych miejscach, książkę przeczytałem w ciągu 2 lub 3 dni (tak, wolno czytam), ale co do zasady się zgadzam. Znając przemyślenia autora spodziewałem się czegoś, co uderzy mnie znacznie mocniej -- dostałem przyjemny, bardzo dobrze czytający się esej z kilkoma ciekawymi informacjami, które co prawda kojarzyłem, ale autor uzbroił mnie teraz w konkretne cytaty.

Tę książkę o gniewie jako zjawisku politycznym (s. 15) warto podsunąć komuś, kto dopiero zaczyna swoją przygodę z polityką (w szczególności zaś polską sceną polityczną). Dobrze porządkuje w głowie rzeczywistość, pokazując kilka istotnych zagadnień w szerszej perspektywie, niewidocznej na co dzień. Dla bardziej zaawansowanych P. T. Czytelniczek / Czytelników będzie odświeżeniem podstawowych informacji.

Tak czy inaczej myślę, że warto po nią sięgnąć. Tym bardziej, że część tematów dotyczących spraw publicznych w Polsce (np. metody mobilizacji elektoratu przez partie polityczne, wpływ wykluczenia na kształtowanie się postaw politycznych, żywotne interesy grup społecznych -- szczególnie w wymiarze ekonomicznym -- jako podstawowa motywacja do dokonywania przez ich reprezentantów wyborów politycznych) wydają się być w Polsce nadal czarną magią, 'wiedzą tajemną' dostępną jedynie dla wybranych. Gniew co prawda nie daje kompleksowych odpowiedzi (a cóż daje, zapytacie...), ale może chociaż trochę ułatwić zrozumienie tych mechanizmów.

Książka

Tomasz S. Markiewka, Gniew, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2020. ISBN: 978-83-8191-016-3.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Nadzorować i karać. Narodziny więzienia

Archipelag GUŁag

Opowieść podręcznej