Tako rzecze Zaratustra

Człowiek chciał trochę popróbować kultury przez duże K., a że od lat gdzieś po głowie kołatało się stwierdzenie Also sprach Zarathustra ("Tako rzecze Zaratustra"), toteż postanowiłem wziąć i spróbować. Pomocną dłoń wyciągnęła fundacja Nowoczesna Polska, prowadząca kapitalny projekt wolnelektury.pl (polecam!).

Pobrawszy ze strony elektroniczną wersję dzieła Friedricha Nietzschego (do przeczytania także bez pobierania na dysk) przystąpiłem do.

Na samym początku wielka uciecha, bo i znajome "Bóg umarł", i o człowieku między zwierzęciem a nadczłowiekiem, na linie nad przepaścią
Gdy Zaratustra sam pozostał, rzekł do swego serca: „Czyżby to było możliwe! Wszak ten święty starzec nic jeszcze w swym lesie nie słyszał o tym, że Bóg już umarł!”
Jednak później było już tylko gorzej. Być może nie zostałem wyposażony w dar zrozumienia mędrkowania filozofów, kiedy to spośród miliona porad, złotych sentencji, wskazówek o odrzuceniu człowieka i skierowania swych oczu z powrotem na ziemię rozumie się zaledwie co drugie, trzecie lub piąte zdanie. Przy czym niektóre z mądrości mogą jedynie przyprawiać o nerwowy chichot.
Szczęście mężczyzny brzmi: ja chcę. Szczęście kobiety: on chce.
"Idziesz do kobiet? Nie zapomnij bicza!"
Przewijają się perełki, jednak większość zdecydowanie ciężkostrawna.
Zaprawdę, zbyt wcześnie umarł ów Hebrajczyk, którego czczą kaznodzieje powolnej śmierci, dla wielu stała się ta wczesna śmierć jego przeznaczeniem fatalnym.
On poznał zaledwie łzy i posępność Hebrajczyka wraz z nienawiścią dobrych i sprawiedliwych, — ów Hebrajczyk Jezus: i oto opadła go tęsknica za śmiercią.
Gdybyż on na pustyni pozostał z dala od dobrych i sprawiedliwych! Może by wówczas nauczył się żyć i ziemię kochać, — i dar śmiechu pozyskałby może nadto.
Wszem i wobec -- nie przebrnąłem. Kilkadziesiąt stron i miałem dość. Następnym razem niech mnie ktoś kopnie zdrowo zanim znowu połaszczę się na jakiegoś filozofa... Pora na odtrutkę.

Książka:
Friedrich Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo (Also sprach Zarathustra : ein Buch für Alle und Keinen), pobrano legalnie i bezpłatnie z wolnelektury.pl. Chwała im za to.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Nadzorować i karać. Narodziny więzienia

Archipelag GUŁag

Beksińscy. Portret podwójny